Een blik op LinkedIn posts: Wat is het doel? | Double Match
19/03/2024

Wanneer je op LinkedIn scrollt, ontkom je er haast niet aan. Het is bedoeld als professioneel netwerk: om carrières vooruit te helpen. Voor het vinden van een juiste baan of stageplaats, connecties aan te gaan, banden te versterken en het delen van kennis en persoonlijke hoogtepunten. Het delen van kennis kan op LinkedIn door middel van een zogeheten ‘bijdrage’. Deze posts worden echter met regelmaat, met name door recruiters, geplaatst met een andere insteek en er zijn een aantal punten die ons opvallen. De persoon in kwestie lijkt een inzicht te willen delen, maar met welk doel? In deze blog zetten wij een aantal zaken met betrekking tot dit soort bijdrages die er voor ons uitspringen op een rij. 

Klagen Klagen Klagen

Recruiters die klagen over de gang van zaken in de recruitmentwereld: LinkedIn staat er vol mee. Veel posts bevatten slechte ervaringen met recruitment die zonder enige nuance geplaatst worden. Een stereotyperende situatieschets waarin kandidaten niet blij zijn met de gang van zaken. Het zijn misstanden waarvan het voor iedereen duidelijk is dat ze niet in recruitment thuishoren. Hoe het wel moet? Dat ontbreekt. In ieder geval doen anderen het verkeerd. Gelukkig doet deze recruiter het anders! Enkel klagen is natuurlijk gemakkelijk en in principe niet erg. Wij zouden echter de meerwaarde zien van zulke posts wanneer er ook oplossingsrichtingen worden aangedragen. Jij doet het anders? Vertel ons dan hoe! Wij luisteren graag.

Publiek

Deze recruiters vinden gemakkelijk bijstanders voor hun geklaag. Het publiek interacteert onstuimig met de posts omdat ze hetzelfde denken als de auteur. Iedereen is het eens: de geschetste situatie hoort niet thuis in recruitment. Geen enkele kritische noot, onenigheid, op- of aanmerking. Een groot deel van het publiek dat interacteert, blijkt zich vervolgens in hetzelfde werkveld te begeven: recruitment. Het publiek dat interacteert is ironisch genoeg de doelgroep die wordt aangesproken in de posts. Waar zijn degenen die zich misdragen als al deze recruiters het aangekaarte gedrag afkeuren?

Een (potret)foto 

Op LinkedIn kun je een foto bij de post toevoegen. Door het algoritme van LinkedIn leidt dit tot meer bereik. Dit resulteert in afbeeldingen zonder toegevoegde waarde aan de post, puur om meer bereik te genereren. Recruiters voegen veelvuldig foto’s van zichzelf toe, maar de link naar de bijdrage ontbreekt. Wat is de meerwaarde hiervan? Als het idee is om een gezicht te vormen achter de post: daarvoor is je profielfoto. Wanneer je bijdrage het goed doet en interessant is voor een breder publiek, volgt een groter bereik vanzelf, ook zonder foto. Een afbeelding van toegevoegde waarde aan de post zou natuurlijk nog beter zijn.

Poëzie

Steeds vaker komen er posts voorbij die geschreven zijn op een dichtende manier maar niet rijmen. De korte zinnen en witregels zou de tekst scanbaarder en leesbaarder moeten maken. Voor ons lijkt het echter de inhoud (of het gebrek daaraan) te verbloemen. Wanneer je bijdrage belangwekkend en kwalitatief geschreven is, zou je je daar niet druk om hoeven maken.

De authentieke brul

Het is een hele uitdaging om op LinkedIn tussenuit te springen. Zeker wanneer je collega recruiters ook veel op LinkedIn delen. Dus waarom zou je het niet gewoon benoemen? Ik doe het anders. Anderen doen het zo, dat werkt niet. Ik doe het anders, ik doe het wél goed. In plaats van resultaten te delen of te laten zien hoe ze het aanpakken, benoemen ze (zonder enige vorm van onderbouwing) dat ze het ‘anders’ doen. Anders is niet per definitie beter. Het zou in onze optiek veel sterker zijn wanneer ze je meenemen in hoe ze het anders doen ten opzichte van anderen. 

Conclusie

Bij Double Match Recruitment doen we aan recruitment en vanzelfsprekend doen wij het anders dan anderen. Wij leggen graag aan jou uit hoe wij dat dan doen! Je kunt sowieso een kijkje nemen op onze websites voor meer informatie over onze werkwijze. Wil je meer uitleg in detail? Neem gerust contact met ons op! Vergeet niet om onze LinkedIn pagina te volgen, zodat je geen van onze volgende bijdragen mist. Wie weet betrap je ons wel op een van bovenstaande blunders. Wij staan altijd open voor feedback en horen graag van jou!

Meer blogs?