Duurzame arbeidsrelatie: 5 tips voor het behouden van je werknemers | Double Match
21/03/2023

In onze vorige blog concludeerden we dat er steeds meer mensen van job naar job hoppen. Als werkgever zul je moeten inspelen op deze trend. In de huidige arbeidsmarkt ligt de nadruk namelijk steeds meer op wat de werkgever te bieden heeft. Als een andere organisatie een beter pakket biedt, zal jouw medewerker snel in de verleiding komen om de switch te maken. Maar hoe kun je jouw werknemers het beste behouden?  Wij geven tips die jou helpen om niet alleen je huidige werknemers te behouden, maar ook om potentiële werknemers aan te trekken.  Heb je ons vorige blog nog niet gelezen ? Dan kun je die hier vinden!

Tip 1: Waardering tonen

Je ziet tegenwoordig verschillende beloningssystemen op de werkvloer om de productiviteit te stimuleren. Op de ouderwetse manier waardering tonen aan je werknemer blijft echter een beetje op de achtergrond. Een schouderklopje of een complimentje kan al het verschil maken. Onderzoek toont aan dat werknemers die regelmatig een compliment krijgen van hun leidinggevende zich 5 keer waardevoller voelen voor het bedrijf. Ook is de kans 7 maal zo groot dat ze bij je organisatie blijven. Mocht de werknemer toch weg gaan, hou je er in ieder geval een goede employer branding aan over.

Tip 2: Focus op extra werkplezier

In ons vorige blog kwam naar voren dat een goede werksfeer een belangrijke bindende factor is voor werknemers. Dit stralen zij vervolgens ook weer uit tijdens hun werk, zowel intern als extern. Werknemers zijn veel representatiever als ze plezier hebben dan wanneer zij ongelukkig achter hun bureau zitten.

Tip 3: Biedt veel doorgroeimogelijkheden

Een belangrijke reden om van baan te wisselen, is het willen verbreden van kennis en nieuwe dingen willen proberen. Het zal daarom helpen om eens goed naar de doorgroeimogelijkheden binnen jouw organisatie te kijken. Een nieuw concept is om open doorgroeimogelijkheden te bieden. Dit betekent dat de werknemer ook kan doorgroeien naar functies waar ze geen kennis van of ervaring mee hebben. Dit kan voordelen hebben ten opzichte van het aannemen van een medewerker van buiten de organisatie. Wanneer iemand iets interessant vindt, zullen ze gemakkelijker leren. Daarnaast weet je al wat de werknemer te bieden heeft. Deze manier van denken biedt kansen, waardoor een werknemer gaat job hoppen binnen jouw organisatie, in plaats van naar de concurrent.

Tip 4: Goede arbeidsvoorwaarden

Dit is een logische tip, maar wel belangrijk; het begint namelijk bij goede arbeidsvoorwaarden. Vaak komt het op keiharde cijfers aan. In deze krappe arbeidsmarkt zijn veel bedrijven uit op jouw werknemers en als zij met een veel beter aanbod komen, is de kans groot dat je werknemers zal verliezen. Neem dus je arbeidsvoorwaardenpakket nog eens goed onder de loep. 

Tip 5: Transparant blijven

Als laatste tip is het belangrijk om zoveel mogelijk eerlijk te zijn tegen je werknemers. Informatie of zaken verbergen zonder dat dit nodig is, kan het laten lijken alsof je iets te verbergen hebt. Het kan wantrouwen opwekken bij werknemers waardoor er problemen kunnen ontstaan, wat zelfs tot uitstroom kan leiden. Als jij transparant bent naar jouw mensen, is de kans groot dat zij dat ook naar jou zijn. Daarnaast verhoogt transparantie de productiviteit en creativiteit doordat werknemers precies weten hoe en wat er in het bedrijf speelt. 

De Double Match

Uiteindelijk zijn alle werknemers mensen en ieder mens is anders. Efficiënt inspelen op de job hopping trend kan alleen wanneer je goed in de gaten houdt wat jouw medewerker wilt en nodig heeft. Als werkgever zul je altijd op zoek moeten naar de match tussen waar jouw organisatie naar toe wilt en wat de ambities van je medewerkers zijn. Wanneer deze match van beide kanten klopt, kunnen jullie samen een duurbare arbeidsrelatie tot stand brengen en onderhouden!

Heb je vragen over het behouden van personeel of wil je hier ondersteuning in? Double Match verzorgt naast werving & selectie van nieuwe medewerkers, ook marktonderzoek naar verschillende doelgroepen en onderwerpen op de arbeidsmarkt. Neem contact op met een van onze Double Matchers en zij helpen je graag verder!

Meer blogs?