Employer Branding: Wat zijn de voordelen? | Double Match
10/08/2021

Employer branding wordt door de schrijvers van het boek “Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand” omschreven als: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers”

Employer branding gaat dus over zowel het aantrekken als het behouden van kandidaten door zo leuk mogelijk gevonden te worden. Volgens Geert-Jan Waasdorp doe je dat door een voorkeurspositie te krijgen bij beide groepen. Met andere woorden, als bedrijf moet je leuker en interessanter gevonden worden dan andere bedrijven.

4 Voordelen van employer branding

Het hebben van een goede employer branding brengt zeker voordelen met zich mee. Veel bedrijven zijn hiervan nog niet op de hoogte. Daarom hebben we hier vier voordelen van het investeren in employer branding:

1. Besparen op wervingskosten

Door te investeren in employer branding kan je een hoop geld en tijd besparen. Door een duidelijk werkgeversmerk te hebben, draag je naar je doelgroep uit wie je bent, waar jij voor staat en wat jouw bedrijf uniek maakt. Hiermee trek je kandidaten aan die je bedrijf echt leuk vinden en die bovendien beter passen bij je bedrijf.

2. Bespaar op kosten van personeelsverloop

Het vervangen van medewerkers is duur. Dit kost tot wel 33% van hun jaarsalaris. Hoe beter je branding, hoe sterker de garantie is dat medewerkers bij jouw bedrijf blijven werken. Dit komt natuurlijk ook mede doordat je de juiste kandidaten aantrekt. Doordat kandidaten gelijk zien of ze achter de waarde van een bedrijf staan, wordt ook de betrokkenheid vergroot. 

3. Goede reputatie

Wanneer je een goede reputatie hebt, zullen medewerkers die het bedrijf toch verlaten, vaak positief praten over jouw organisatie. Zo trekken zij nieuwe kandidaten aan die over het bedrijf horen. Dit is ook iets wat medewerkers doen wanneer ze nog wel werkzaam zijn bij het bedrijf. Via mond-tot-mond reclame bereik je nog steeds een heleboel. 

4. Merkbeleving vergroten

Doordat werknemers zich verbonden voelen met jouw bedrijf, zijn ze enthousiaster om zich in te zetten. Ze weten voor welke waardes en welk merk zij staan en zullen dit proberen te uiten. Zo gaat ook de kwaliteit van jouw diensten omhoog en krijg je een betere customer experience.

Wij kunnen je helpen!

Wil jij de juiste kandidaten aantrekken? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen hoe we je hiermee kunnen helpen! 

Meer blogs?