CV tips: niet de standaard, maar net een beetje anders. | Double Match
11/05/2021

We horen het je denken: ‘niet weer zo’n lijstje met CV tips’. Iedereen kent wel de standaard adviezen die je krijgt wanneer het gaat om het opstellen van een goed CV. Voeg een professionele foto toe, niet meer dan 3 A4’tjes, sla je CV op als pdf en gebruik een leesbaar lettertype. Als je het woord ‘CV’ googlet, kom je altijd hetzelfde rijtje met adviezen tegen. Deze tips komen natuurlijk niet voor niets in iedere lijst voor. Het zijn nuttige adviezen, die bijdragen aan het opstellen van een goed CV, maar er zijn nog veel meer. Wij geven je CV tips die net even anders zijn. 

Tip 1: Schrijf vanuit de eerste persoon

Wanneer je vertelt over jezelf, praat je vanuit de eerste persoon, oftewel in de ik-vorm. Het klinkt vreemd wanneer iemand in een gesprek plotseling naar zichzelf refereert in de derde persoon. Een gesprek op papier, zoals een mailconversatie, voer je ook vanuit de eerste persoon. Een CV is echter niet een gesprek, waardoor het prettiger en  professioneler voelt  om vanuit de derde persoon te praten. Voor degene die jouw CV in handen krijgt, leest dit nogal vreemd. Jij hebt jouw CV zelf gemaakt, waardoor het voor de lezer voelt alsof iemand over zichzelf aan het vertellen is vanuit de derde persoon óf alsof jij je CV niet zelf gemaakt hebt. Schrijf daarom altijd vanuit de ik-vorm. 

“Ik heb vijf jaar ervaring als recruiter VS Janette heeft vijf jaar ervaring als recruiter.”

Tip 2: Selecteer streng op relevante werkervaring

Je wilt je CV natuurlijk zo compleet mogelijk maken, maar hoe langer je aan het werk bent, hoe langer jouw CV wordt. Je kent de gouden regel: maximaal 3 A4’tjes is genoeg. Bekijk daarom per sollicitatie welke werkervaring relevant is voor deze specifieke baan en licht die functies uitgebreid toe. Voor minder of niet relevante functies is een korte beschrijving of zelfs alleen de functienaam genoeg. Sommige baantjes, zoals de krantenwijk die je liep toen je 15 was, hoef je op een gegeven moment helemaal niet meer te benoemen. Denk je dat een aantal van jouw bijbaantjes toch relevant zijn voor de baan waarvoor je solliciteert? Vat ze samen onder één noemer, zodat ze niet te veel plek en leestijd innemen!

“1998-2002: Verschillende bijbaantjes in de Retail, waaronder teamleider in een supermarkt.”

Tip 3: Gebruik de taal van je publiek

Het is standaard om je CV aan te passen per sollicitatie, zodat je de nadruk kunt leggen op werkervaring die het meest relevant is. Aanvullend is het slim om de taal en termen die in een vacature gebruikt worden mee te nemen in het schrijven van je CV. Er zijn meerdere benamingen om dezelfde functie aan te duiden en het helpt om dezelfde taal te gebruiken als degene die jouw CV beoordeelt. Ben jij een software ontwikkelaar, maar heet de functie in de vacature developer? Neem die term dan over! Je kunt de stijl van de taal en het design van je CV aanpassen aan de organisatie waar je gaat solliciteren. Als UX Designer die gaat solliciteren bij een start-up is het handig om een andere lay-out voor je CV te gebruiken dan een Financieel Adviseur bij een grote bank. 

Tip 4: Nevenactiviteiten kunnen je CV maken of breken

Het benoemen van nevenactiviteiten, zoals hobby’s of interesses, kan bijdragen aan de kwaliteit van je CV. Het maakt je CV persoonlijker doordat het iets zegt over jou als persoon, los van jouw professionele leven. Het kan er echter ook voor zorgen dat de lezer van jouw CV een bepaald beeld van jou krijgt en daar hoort helaas een oordeel bij. Dat hoeft natuurlijk niet negatief te zijn. Als jij voor je plezier in je vrije tijd websites ontwerpt, is dat erg nuttig om te benoemen wanneer je gaat solliciteren voor een front-end designer job. Het feit dat je op zaterdag graag gaat vissen met je vader is dan weer niet erg relevant. Denk daarom goed na welke nevenactiviteiten je op je CV zet en welke je benoemt tijdens de eerste bedrijfslunch nadat je proeftijd is afgelopen. 

Tip 5: Gaten in je CV? Leg ze uit!

Het leven loopt zoals het leven loopt en het is helemaal niet vreemd om soms een tijdje geen baan te hebben. Wel is het slim om deze zogenoemde ‘gaten’ in je CV te benoemen. Als jij een reden geeft voor de pauze die je hebt genomen tussen twee functies in, creëer je duidelijkheid voor je potentiële werkgever.  Leg uit dat je een sabbatical hebt genomen of een tijd je focus hebt gelegd op de mantelzorg van een familielid. Op deze manier voorkom je dat jouw toekomstige manager denkt dat jij drie maanden tussen jouw vorige twee banen hebt zitten niksen. Dat scheelt je weer een vraag tijdens het sollicitatiegesprek!

Bonustip: Laat iemand anders je CV controleren op spelling

Spelfouten verlagen de betrouwbaarheid van een geschreven document, los van wat voor soort document het is1. Wanneer je zelf een tekst hebt geschreven, lees je sneller over spelfouten heen. Laat je CV daarom altijd spelling checken door iemand anders. Snel gedaan en scheelt een hoop!

Met deze extra tips ben jij honderd procent klaar voor je volgende sollicitatie! Natuurlijk kun je altijd contact met ons opnemen voor advies en mogelijkheden. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Kijk tussen onze vacatures of er iets voor jou tussen zit!

  1. Jansen, F., & Janssen, D. (2016). Fatale Spelfouten? Tijdschrift voor taalbeheersing, 38(1), 81-106. https://doi.org/10.5117/TVT2016.1.JANS

Meer blogs?